Kerneområde 4: Elevens alsidige personlige udvikling
Formålet med selvevalueringen af området er at evaluere, hvordan skolen i sit samlede undervisningstilbud giver mulighed for alsidig personlig udvikling.
Der sættes fokus på, hvordan skolen tilrettelægger undervisningen, så den fremmer elevernes alsidige personlige udvikling, og hvordan skolen i sine øvrige aktiviteter fremmer elevens alsidige personlige udvikling.
Med afsæt i skolens vision:
Med rødder i skolens traditioner danner vi i fællesskab nysgerrige og dygtige børn og unge, som tør
samt skolens værdier:
Faglighed – Ansvarlighed – Gensidig respekt – Engagement - Fællesskabsorientering
sættes der i alle klasser dagligt fokus på elevernes alsidige personlige udvikling.
Evalueringen indeholder en beskrivelse af:
Del A – DPs undersøgelsesspørgsmål:
4 a) Hvordan fremmer skolen, i tilrettelæggelsen af undervisningen, givet med eksempler fra de forskellige faggrupper, elevens alsidige personlige udvikling?
4 b) Hvordan fremmer skolen, i sine øvrige aktiviteter, elevens alsidige personlige udvikling? Herunder trivsel, undervisningsmiljø, meningsfuldhed, motivation, differentiering, samvær med andre, fællesskab og demokrati?
4 c) Hvordan evaluerer skolen elevens alsidige personlige udvikling?
Del B – skolens egne formulerede undersøgelsesspørgsmål:
1) Hvordan oplever forældrene, at lejrskoler, hytteture og koloni bidrager til børnenes alsidige personlige udvikling?
Del A:
4 a) Hvordan fremmer skolen, i tilrettelæggelsen af undervisningen, givet med eksempler fra de forskellige faggrupper, elevens alsidige personlige udvikling?
Skolens historiske udspring som realskole sætter helt naturligt det fag-faglige i fokus. For at vække, bevare og styrke elevernes nysgerrighed, motivation og lyst til at lære sker opstilling af faglige mål og udvælgelse af det faglige stof med inddragelse af elevernes interesser.
Gennem opstilling af læringsmål, kriterier for opgaveløsning og evaluering på baggrund heraf arbejdes med elevernes motivation for at lære mere. For at udfordre eleverne alsidigt inddrages en bred vifte af undervisningsformer afstemt efter fagligt indhold og elevgruppens sammensætning. Hvor lærerne finder det formålstjenligt arbejdes med elevernes medbestemmelse omkring valg af undervisningsindhold og undervisningsformer.
Skolen arbejder med talentudvikling i form af udvalgte elevers deltagelse i TalentCamp.dk i fagene dansk, matematik og engelsk på 7.-9. klassetrin samt talentprogram i kommunalt regi på 7. klassetrin.
På 8.-9. klassetrin tilbyder skolen Cambridge English med First Certificate in English som mål.
Gennem tilbud som Kemiklub, UngeForskere, Teknologiforståelse, Førstehjælp og Outdoor på udvalgte årgange ønsker skolen at give alle elever alsidige, faglige udfordringer - også uden for grundskolens obligatoriske fagrække.
Uanset fagligt niveau skal eleven udfordres og opleve sig selv som del af et læringsfællesskab – for at opleve og bevare lysten til at lære.
Som supplement til lærernes generelle undervisningsdifferentiering i klassen, er skolens undervisning organiseret med to-lærerordning i udvalgte fag og med varierende timetal på 1.-7. årgang. Disse ordninger tilpasses løbende fra skoleår til skoleår.
I 8.-9. klasse niveaudeles eleverne i matematik, engelsk og tysk. Dette giver mere tid til den enkelte elev og mulighed for at arbejde med forskelligt materiale og på forskelligt niveau på holdene.
På 7. årgang har skolen siden august 2020 haft en ugentlig lektion i engelsk og matematik, hvor klassen har 2 lærere til faget. Det er med afsæt i sammenfatningen af evalueringen af dette tilbud, at DPs undersøgelsesspørgsmål 4a) besvares.
- Der er stor begejstring for den nye 2-lærerordning, som øger muligheden for undervisningsdifferentiering
- Såvel de fagligt svage elever som de fagligt stærke elever kan tilgodeses bedre, end når der kun er én lærer i klassen
- Eleverne er glade for ordningen – bl.a. fordi det giver mulighed for, at elever og lærere sammen kan finde elevernes styrker og svagheder i faget
- Herudover fremhæves et øget fokus på den mundtlige dimension i engelsk og muligheden for at arbejde med teknologiforståelse i matematik. I begge tilfælde er det muligheden for at opdele klassen, som skaber rammerne for at arbejde anderledes
- Det sociale aspekt med 2 lærere i klassen fremhæves positivt ved, at tiden til den enkelte elev øges og herigennem også tiden til relations-arbejde. Når den ekstra lærer er ny lærer i klassen i et andet fag, er tolærerordningen en god mulighed for at lære eleverne endnu bedre at kende
- Det er inspirerende og udviklende som lærer at arbejde sammen med en kollega omkring en elevgruppe
- Tolærerordningen i engelsk virker som en naturlig måde at sætte skolens sprogvejleders viden i spil på
- For nye kolleger kan tolærerordningen give indblik i vores skolekultur og hvordan kolleger arbejder
Det er skolens opfattelse, at tolærerordningen bidrager til elevernes alsidige udvikling, da der kan arbejdes intensivt med differentiering, relationsdannelse samt den enkeltes styrker og svagheder.
4 b) Hvordan fremmer skolen, i sine øvrige aktiviteter, elevens alsidige personlige udvikling? Herunder trivsel, undervisningsmiljø, meningsfuldhed, motivation, differentiering, samvær med andre, fællesskab og demokrati?
På Fredericia Realskole har vi mange aktiviteter, som hver især er med til at fremme elevernes alsidige personlige udvikling. I beskrivelsen af dette punkt udvælges i denne omgang morgensamling, skolens idrætsdage samt skolens trivselsdage for at belyse et udpluk af skolens øvrige aktiviteter.
Målsætning for morgensamling:
- At opleve skolens store fællesskab
- At opleve glæden ved at synge
- At bibringe eleverne indsigt i den danske sangskat
- At eleverne lærer at indgå i et større fællesskab
- At eleverne lærer at modtage en kollektiv besked
- At klasserne bidrager med indslag
Målsætning for skolens idrætsdage:
- Eleverne skal opleve glæde ved at bevæge sig sammen med andre
- Så mange elever som muligt er så aktive som muligt i så stor en del af tiden som muligt
- Eleverne skal udfordres fysisk (sved på panden) gennem deltagelse i forskellige, også mindre kendte idrætsaktiviteter
- Eleverne skal samarbejde med elever fra andre klasser end deres egen
- Eleverne skal opleve, at det ikke kun gælder om at vinde – Fairplay
- Nogle af skolens ældste elever skal gennem tilrettelæggelse af aktiviteter for 0.-5. klasse træne deres indbyrdes samarbejdsevne, vise foretagsomhed samt tage initiativ og ansvar for afvikling af aktiviteterne
Idrætsdagene er en årligt tilbagevendende begivenhed for alle skolens elever.
Målsætning for skolens trivselsdage:
- At eleverne oplever indsigt i hinandens forskelligheder
- At eleverne oplever at faglighed og trivsel går hånd i hånd
- At trivselsindsatser understøtter de faglige indsatser
- At fokus på og arbejde med trivsel er en forudsætning for at læring kan finde sted
- At eleverne lærer egne stærke og svage sider at kende
- Ekspertise fra Børns Vilkår sættes i spil på trivselsdagene
4 c) Hvordan evaluerer skolen elevens alsidige personlige udvikling?
Elevernes alsidige personlige udvikling evalueres bl.a. gennem klassetrivselsundersøgelser to gange årlige – forud for skole-hjem samtalerne i efteråret og i foråret.
Evalueringen sker ligeledes gennem undervisningsmiljørapporten, som elevrådet medvirker i at udarbejde hvert tredje år.
Klasselæreren holder individuelle elevsamtaler på alle klassetrin hvert skoleår. Eleverne deltager fra 4. årgang og op i de to årlige skole-hjem samtaler. Skolen har fokus på elevaktiverende tiltag på skole-hjem samtalerne – bl.a. for at styrke elevernes refleksion omkring egen læring og skolegang.
Hvert skoleår gives der karakterer 3 gange årligt – elevens arbejdsindsats i fagene bedømmes også. Når vi bedømmer arbejdsindsats, kigger vi på:
- Eleven deltager aktivt i undervisningen
- Elevens evne til at samarbejde
- Eleven arbejder koncentreret
- Eleven møder velforberedt: lektierne er lavet og de nødvendige materialer medbringes
Èt af skolens strategiske udviklingsområder er "Feedback på læring". Feedback på læring forstår skolen både i forhold til feedback på det fag-faglige og feedback på det mere personlige plan.
Del B
Skolens egne formulerede undersøgelsesspørgsmål er belyst ud fra en drøftelse i og med skolens forældreråd i marts 2024.
1) Hvordan oplever forældrene, at lejrskoler, hytteture og koloni bidrager til børnenes alsidige personlige udvikling?
På spørgsmålet "På hvilken måde oplever du, at lejrskoler, hytteture og koloni bidrager til dit barns alsidige personlige udvikling?" svarede forældregruppen bl.a.:
- Spændende oplevelser
- Modner, øver selvstændighed
- Tror på, at det "giver noget"
- Jo ældre man bliver ændres forventninger/overvejelser/bekymringer
- Giver minder for livet
- Socialt sammenhold
- "Vokser" af det
- Bliver taget ud af den daglige kontekst
Dato for evalueringen:
Evalueringen af Kerneområde 4 er sket i perioden februar - marts 2024 samt i februar 2025.
Evalueringsmetode:
Belysningen af hvordan Fredericia Realskole arbejder med DPs undersøgelsesspørgsmål, har fundet sted på møde i Pædagogisk Udvalg (PU) i skoleåret 2023-2024.
Skolen har valgt at inddrage forældregruppen i evalueringen af dette kerneområde. Dataindsamling gennem drøftelse i og med forældrerådet, danner udgangspunkt for skolens egne formulerede spørgsmål.
Evalueringsresultat:
Skolens PU (herunder skolens ledelse) er tilfredse med gennem selvevalueringen at kunne tydeliggøre, at vi på Fredericia Realskole – såvel i undervisningen som uden for undervisningen – har en lang række aktiviteter og indsatser, der støtter op omkring elevens alsidige personlige udvikling.
Såvel dialogen med Forældrerådet som klassetrivselsundersøgelser peger på, at eleverne trives på Fredericia Realskole.
Skolen er opmærksom på, at klasselærerne har en særlig rolle i forhold til elevernes trivsel. Såvel klasselærere som faglærere har både i undervisningen og i andre af skolens aktiviteter en vigtig rolle i at skabe ”spillerum” for hver enkelt elevs mulighed for udvikling.
Mål frem mod næste evaluering:
Skolen ønsker at fastholde den gode trivsel blandt skolens elever, da det giver et godt fundament for læring. Skolen ønsker at sikre bedre trivsel for de elever, som har det svært/trives mindre godt.
Handleplan:
Øget fokus på "mødet" mellem mennesket - hvordan kan fokus på rammesætning af møder og udvikling af nye samtaleformer være med til at skabe nye tanker og nye handlemuligheder for børn, forældre og medarbejdere. Med ekstern hjælp vil skolen øge disse kompetencer hos skolens AKT-team og ledelse. På et senere tidspunkt også hos hele skolens pædagogiske personale.
Undersøge muligheder for at udvikle nye lejrskoler på vores 8.-9. årgang.
Næste evaluering:
Området evalueres næste gang i evalueringsperioden 2025-2028.
AHK/24-02-25