0.-3. klasse

0.- 3. klasse: Faglig tryghed

I indskolingen er faglig tryghed et nøglebegreb. Vi har tydelig klasseledelse og klare faglige mål, så vi sikrer, at eleverne får lagt et solidt fundament for deres videre skoleforløb. Desuden har vi et trygt gårdmiljø og et tæt samarbejde mellem førskole, indskoling og SFO.

Det er i indskolingen, det hele starter. Vi lærer eleverne de grundlæggende færdigheder, de skal bruge i resten af deres skoleforløb. Det er her, vi støber fundamentet, og på Fredericia Realskole er faglig tryghed et nøglebegreb. 

Vi opstiller tydelige og ambitiøse mål for elevernes læring. Vi har høje forventninger til alle elever, og vi udfordrer hele tiden deres nysgerrighed og lyst til at lære. Hos os lærer eleverne tidligt, at træning nytter. Her får alle lektier for, også eleverne i 0. klasse, så de lærer at tage medansvar for deres egen læring.

Samtidig er vores undervisning meget dynamisk. Vi tester og evaluerer løbende i alle fag, så vi hele tiden kan møde eleverne, hvor de er - og kan sørge for at få alle med. I dansk har vi for eksempel stort fokus på læsning, fordi gode læsefærdigheder er vigtige i alle fag. Derfor har vi en tidlig læseindsats og tilbyder både en særlig 'læsecafe' i indskolingen og ekstra undervisning på små hold, når der er behov for det. 

2 spor på hvert klassetrin
Vi har i alt 8 klasser, to på hvert klassetrin i indskolingen. Vores klassekvotient er 20 elever i hver klasse. Der er op til 26 lektioner om ugen i indskolingen.

Tydelig klasseledelse
Et nøglebegreb på Fredericia Realskole er tydelig klasserumsledelse. Vores lærere og pædagoger optræder som tydelige rollemodeller, der skaber klare rammer og sørger for ro i undervisningen. Det er vigtigt. Læring kræver en fokuseret indsats og et positivt fællesskab, for at hver enkelt elev trives og udvikler sig. 

Derfor forventer vi også, at eleverne er velopdragne, undervisningsparate, møder velforberedte og til tiden hver dag. Det handler både om egen læring og om at tage medansvar for fællesskabet. 

Tæt samarbejde
I indskolingen har vi et tæt samarbejde mellem pædagoger, lærere og forældre, så vi fra start kan skabe et trygt miljø for eleverne. Vi har pædagoger fra SFO'en med i undervisningen i 0.-3. klasse. I 0. klasse møder lærerne hver morgen kl. 7.40 og står klar til at tage imod børnene, så vi sammen kan skabe en god start på dagen. Vi vægter tæt samarbejde mellem skole og SFO højt. Vi stræber efter at skabe tryghed og sammenhæng i børnenes skoledag. 

Den røde tråd mellem indskolingen og SFO
Vores fokus ligger på bedst mulig trivsel, udvikling og læring for den enkelte elev. Hver klasse har sin egen pædagog, som de møder i undervisningen og i SFO'en. Som led i det tætte samarbejde deltager pædagogen i undervisningen, trivselstimer, forældremøder og skole-hjem samtaler. Lærer og pædagog har fælles forberedelse, hvor de sammen forbereder undervisningsforløb og løfter trivslen omkring det enkelte barn. Dette giver erfaringsmæssigt hver enkelt elev de bedste forudsætninger for god trivsel og læring. 

Pædagoger og lærere har allerede ved skolestart fokus på faglige aktiviteter, sproglig opmærksomhed og personlig og social udvikling. Lærernes og pædagogernes fokus ligger på en helhedsoplevelse af barnet, som skaber den røde tråd i hverdagen med trivsel, læring og udvikling i centrum.

2 voksne i flere af timerne
I skoleskemaet er der en række timer, hvor pædagogerne deltager i undervisningen. I 0.-1. klasse har pædagogerne 6 ugentlige lektioner, hvor både pædagog og lærer er sammen om undervisningen. I 2. og 3. klasse er pædagoger og klasselærere fælles om trivselstimer. Derudover har vi timer, hvor f.eks. dansklæreren er eksta støtte i matematiktimer og omvendt. Ligeledes deltager læsevejlederen i undervisningen.  

Et trygt gårdmiljø
På Fredericia Realskole har vi aldersopdelte skolegårde, så indskoling, mellemtrin og udskoling har hver sit pause-område. Det er med til at skabe tryghed og overskuelighed. 

Indskolingen har eget gårdmiljø og gode legepladser med plads til leg og læring. Derudover har indskolingseleverne gode SFO- og undervisningslokaler. 

Film indskoling