Lektier og afleveringsopgaver
Om lektier og afleveringsopgaver på Fredericia Realskole
På Fredericia Realskole forbereder eleverne sig til skoledagen gennem lektielæsning hjemme.
Skolens 3 gode grunde til at give lektier for
- Når eleverne møder velforberedte til undervisningen, får de mere ud af den. Lektier kan også være at se en instruktion eller undersøge noget.
- For at eleverne opnår nødvendig træning af faglige færdigheder, er der brug for mere træning, end vi kan nå i skoletiden.
- Gennem lektielæsning opbygges gode arbejdsvaner: at disponere sin tid, at arbejde selvstændigt... Derfor er det vigtigt, at også de hurtige elever har hjemmearbejde.
Lektier skal afstemmes efter elevernes alder og formåen. Lektier bør altid have en sværhedsgrad, som eleven magter. Forældre kan læse en forklaring højt, øve staveord, læse med barnet og støtte i arbejdsprocesserne, men det er ikke en forældreopgave at gennemgå nyt fagligt stof.
Ugeplaner – den digitale lektiebog
Som støtte for kommunikationen omkring lektier skriver lærerne i Ugeplaner på Intra. Ugeplaner kan ses i såvel Elev- som ForældreIntra.
Lærerne bestræber sig på at skrive lektier ind i Ugeplaner så tidligt som muligt. Ofte vil eleverne kunne se lektier flere dage frem.
Eleverne skal kende lektier til næste skoledag, når klassen har fri fra skole. I nogle tilfælde bliver lektierne først skrevet ind i Ugeplaner efter skoledagens slutning. I sådanne tilfælde er lektien givet for mundtligt på klassen.
Lærerens evt. forglemmelse af at indskrive lektier på Intra fritager ikke eleverne for at lave lektierne, når de er givet for på klassen.
Omfang af lektier
Børnehaveklassen |
Mindre opgaver engang i mellem. Maks. 15-30 minutter. |
1.-3. klasse |
Mindre opgaver i begrænset omfang, maks. 30-45 minutter dagligt. Hertil kommer læsning i 15-20 minutter dagligt. |
4.-6. klasse |
Maksimalt 1 times daglige lektier. Hertil kommer læsning i 20-30 minutter dagligt samt afleveringsopgaver. Ved faglig læsning skal læseformålet tydeliggøres for eleverne. |
7.-9. klasse |
Eleverne kan forvente op til 2 timers daglig lektielæsning. Herudover en del større skriftlige afleveringer. Ved faglig læsning skal læseformålet tydeliggøres for eleverne. |
Mangelfuld daglig lektielæsning følger faglærere og klasselærer op på med individuelle tiltag i samarbejde med forældrene.
Som en servicemeddelelse til forældrene sender læreren en meddelelse på ForældreIntra, når lektier ikke er lavet. Beskeden er en orientering og skal ikke besvares.
Lektielæsning på skolen efter skoletid er en mulighed fra 5. klasse.
Afleveringsopgaver
I takt med at eleverne bliver ældre, øges kravene til at udarbejde skriftlige opgaver hjemme.
Har en elev ikke mulighed for at overholde afleveringsfristen, skal eleven senest dagen før bede faglæreren om udsættelse. Udsættelse gives ikke på dagen.
Når en elev ikke afleverer sin besvarelse til deadline, informeres forældrene af faglæreren via Intra.
Hvem laver lektierne?
Det er naturligvis eleven, der skal lave sine lektier for at forberede sig til undervisningen og for at opnå den nødvendige træning.
Skolen ser med stor alvor på snyd med skriftlige opgaver f.eks. kopiering eller delvis kopiering af opgaver fra internettet. Brug af kunstig intelligens til besvarelse af opgaver kan blive bedømt som snyd.
Læreren orienterer altid forældrene og klasselæreren om snyd med skriftlige opgaver.