Fremmedsprogsstrategi

Fremmedsprogsstrategi

 

Fredericia Realskoles fremmedsprogsstrategi åbner dørene til nye kulturer, forbindelser og muligheder.      En veludviklet fremmedsprogsstrategi styrker fremmedsprog i skolens hverdag, samarbejder med eksterne partnere, inkorporerer teknologien i sprogundervisningen, styrker fagligheden og opkvalificerer fremmedsprogslærere.

Strategien sikrer, at fremmedsprogene spiller en central rolle i brobygningsaktiviteterne for ungdomsuddannelserne, så vores elever er rustet til en global fremtid. Strategien hjælper med at forberede eleverne på en stadig mere internationaliseret verden, hvor evnen til at tale flere sprog er en stor fordel både personligt og professionelt. Samlet set er en fremmedsprogsstrategi afgørende for at ruste eleverne til en globaliseret fremtid og give dem de nødvendige redskaber til at navigere i en mangfoldig verden. Ved at have en strategi på plads for fremmedsprog, styrker vi elevernes kulturelle forståelse, kommunikationsevner og globale perspektiver.

 

Formål

Fremmedsprogsstrategien skal styrke og fremme læringen af fremmedsprog på Fredericia Realskole.

Med afsæt i skolens vision:

Med rødder i skolens traditioner

danner vi i fællesskab

nysgerrige og dygtige børn og unge, som tør.

 

Og med afsæt i skolens fem værdier med særligt fokus på faglighed:

  1. Vi har faglighed i fokus og sikrer vores elever en kvalificeret undervisning.
  2. Vi har høje forventninger til alle. Vi sætter mål, og vi følger op.
  3. Gennem tydelig klasseledelse skaber vi et roligt læringsmiljø med plads til nysgerrighed og fordybelse.

... er vores målsætning, at skolens elever motiveres til at lære fremmedsprog også efter grundskolen.

 

Fremmedsprogsundervisning på Fredericia Realskole

Fremmedsprogsundervisning.png

  • Fagenes læseplaner og undervisningsvejledninger udarbejdet af www.uvm.dk og www.emu.dk følges, og der afsluttes med Folkeskolens prøver i fagene.
  • Fremmedsprogsundervisningen tager afsæt i et kommunikativt og funktionelt sprogsyn.
  • Skolen har undervisningsmateriale til alle årgange i form af bøger, portaler og websites.
  • 1.- 7. klasse har blandt andet lektioner i engelsk i English Flat.
  • Der niveaudeles på 8.- 9. årgang i fremmedsprogsfagene jvf. Niveaudeling på Fredericia Realskole (dokument af 19.01.23).
  • På 7. årgang deltager fremmedsprogsvejleder 1 ugentlig lektion i engelsk.
  • Fremmedsprogsundervisningen tager hensyn til forskellen på elevers forudsætninger for at lære fremmedsprog blandt andet ift. tosprogede elever og dyslektikere. 

 

Målformulering

Målformulering_fremmedsprogstrategi 2024-25.png

 

Indsatsområder

Indsatsområder_1.png

Indsatsområder_2.png

Indsatsområder_3.png

Indsatsområder_4.0.png

Indsatsområder_4.1.png

Indsatsområder_5.png

 

Udfordringer

  • Eleverne har svært ved at se, hvorfor de skal lære tysk.
  • Kalenderfastsættelse af møder kan være vanskeligt, når der er mange deltagere.
  • Mere samarbejde med ungdomsuddannelserne.
  • Det rullende gymnasium ikke hvert år fokus på fremmedsprog. Der skal arbejdes for at etablere en kontakt og et forløb, som er holdbart og givende for eleverne.

 

Konklusion

Vi opnår en forankring af fremmedsprogsstrategiens indsatsområder ved at vi forpligter hinanden på:

  • at prioritere indsatsområderne.
  • at afholde årlige fremmedsprogsmøder i skolens sproglæringsfælleskaber.
  • at udbrede kendskabet til fremmedsprogsstrategiens indsatsområder.

 

 

Bilag

Årshjul

  • Internt sprogkursus på samarbejdsdagene med fremmedsprogvejleder.
  • Fremmedsprogsmøder i kalenderen (2 efterår og 2 forår)
  • D. 26. september Europæisk Sprogdag.
  • Efterår - besøg af personer, der taler målsproget for 8.-9. klasse. 
  • Efterår/forår - det rullende gymnasium. 
  • Forår - eksternt besøg til mellemtrinnet. 

 

Temaer på fremmedsprogsmøderne kunne være:

  • forskellige temaer f.eks. sprogfagene på tværs
  • videndeling og inspirationsarbejde
  • dysleksi i fremmedsprogsundervisningen
  • diskussioner med fokus på fremmedsprogsfagenes udvikling f.eks. funktionel grammatik
  • FP9
  • AI og fremmedsprog
  • brug af læremidler
  • præsentationer af egne erfaringer fra fremmedsprogsundervisningen
  • teknologiforståelse i fremmedsprogsfagene
  • tværsproglige indsatser afprøves f.eks. CLIL – sprog i alle fag (kombinere kernefaglighed med stærke sproglige kompetencer)
  • samarbejde m. eksterne aktører f.eks. erhvervslivet og www.skoletjensten.dk, www.emu.dk, www.danida.dk, www.amnesty.dk, www.oxfram.dk

 

Idebank til fremtidige indsatsområder

En stærk fremmedsprogsfagskultur på Fredericia Realskole med fokus på skolen og omverdenen

Styrke elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer ved at have fingeren på den sproglige puls og øje for den internationale dimension ved at inddrage og gøre:

(Nedenstående er forslag/ideer)

  • eTwinning
  • sprogassistenter
  • FN’s Verdensmål
  • Skolen i Verden (Oxfram)
  • Erasmus+
  • fremmedsprogslærere på Dysleksi-kursus i Norge.